Verbeteren van denkvaardigheden en emotiebegrip.(4-12 jaar)
Is een essentiële vaardigheid dat je kind die vermogen geeft om betekenis te kunnen geven aan gedachten, gevoelens, ideeën en intenties van zichzelf en anderen, waardoor hij of zij effectief kan reageren op het gedrag van andere kinderen en volwassenen in zijn of haar omgeving.
Heeft je kind moeite met:
'Theory of mind'
Binnen de natuurlijke context: school, opvang of thuis.
Deze training is zowel aan te vragen vanuit u als ouder, maar ook vanuit de behoefte van de school of kinderopvang. Zo kan de interactie binnen een groep/gezin of een groep/gezin klimaat niet positief worden bevonden en er gewerkt worden bepaalde omgangsvormen binnen de groep/gezin.
Waar je leest jouw kind kan er ook gelezen worden jou groep of klas, of een aantal individuen binnen de groep of klas. Als ouder kan je ook in overleg met de school af stemmen of je deze training voor jou kind kan laten plaatsvinden binnen de school of opvang situatie, tijdens of buiten schooltijd. De maximale groepsgrootte kan bestaan uit 2 tot maximaal 6 kinderen waarmee je kind kan oefenen.
Maatwerk
De training is op maat, en vindt plaats in de natuurlijke context in groep verband (minimaal 2 tot maximaal 6 kinderen/gezinsleden) zoals gezin, school of kinderopvang. Ik maak in overleg met u als ouder (school of opvang) een keuze uit verschillende programma onderdelen afgestemd op de ontwikkelingsvragen van jou kind. De programma onderdelen worden gevisualiseerd met behulp van tekeningen, pictogrammen of geschreven taal afgestemd op het communicatie niveau van jou kind.
Naast de programma onderdelen kan de trainingsvorm ook worden aangepast op jouw kind, zo kan er gekozen worden voor verschillende invalshoeken:
Binnen een veilige en overzichtelijke oefensituatie is je kind in staat om zich nieuwe vaardigheden aan te leren en komt het tot een persoonlijke ontwikkeling.
6 bouwstenen
Vanuit 6 bouwstenen help ik je kind, om de cognitieve vaardigheden (vaardigheden om met het denken om te kunnen gaan) te verbeteren.
ASS
Zelfbeeld
Bovenstaande bouwstenen zijn onder andere van essentieel belang bij kinderen die moeite hebben met het ontwikkelen van hun zelfbeeld of zelfschema. Het zelfbeeld wordt gebruikt als referentiekader om informatie van anderen te verwerken.
Indien jouw kind geboren is met een neurobiologische (ontwikkeling)stoornis en moeite heeft met:
Dan is de kans groot dat je kind ook tekortkomingen of hiaten vertoont in een van de 6 bouwstenen en waarschijnlijk gediagnosticeerd is met:
Vanuit de genoemde mogelijke diagnoses kan jouw kind ook veel baat hebben bij een TOM-Training. Ik sta klaar om jullie te begeleiden bij het plannen van een training die aansluit op jullie behoeften, wensen en dagelijkse routine.
Opbouw van de training
Doel
Samen met jou en je kind ga ik aan het werk met het versterken van de cognitieve vaardigheden om de emoties bij zichzelf en andere kinderen en volwassenen te kunnen herkennen en zich te kunnen verplaatsen in de gedachten en overwegingen van anderen. Je kind mag weten wie hij of zij is en moet inzicht krijgen in zichzelf zodat hij of zij zich van daaruit de TOM-vaardigheden eigen kan maken.
Voor kinderen met een ASS-verwante stoornis is het doel om meer adequaat sociaal (invoelend) gedrag te kunnen laten zien door vaardigheden aan te leren om sociale situaties in te kunnen schatten, zich beter in gedachten en gevoelens van anderen te kunnen verplaatsen en daardoor gedrag van anderen beter te begrijpen en hun gedrag daardoor ook beter op anderen kunnen afstemmen.
Screening
Intake
Voorafgaand aan de training maak ik samen met jou en je kind een inschatting op welke van de 6 bouwstenen je kind moeite of uitval heeft in zijn ontwikkeling welke bouwstenen aan bod gaan komen in de training.
Vanuit het coaching plan ga ik als coach samen met u als ouder, leerkracht en/of pedagogisch medewerker of pedagogisch coach van de kinderopvang in gesprek om af te kunnen stemmen waar, wanneer en met welke andere kinderen in de groep gestart kan worden met de training in groepsverband. De afspraken en doelen worden meegenomen in de verschillende evaluatiemomenten na afloop van de groep sessies en in de eindevaluatie.
Als je kind gediagnosticeerd is m.b.t. het ASS-spectrum en er een door daartoe bevoegde diagnostica een TOM test-r is afgenomen dan stemmen we van daaruit af welke bouwstenen er aan bod dienen te komen in de training. Het verslag van de test wordt met u als ouders en de leerkracht of pedagogisch coach of medewerker samen met mij als trainer besproken waarin we in gaan op de reden van aanmelding en het sociaal functioneren van je kind in zijn verschillende leefgebieden.
Vanuit de screening bepaal ik samen met u als ouder, leerkracht en/of pedagogisch medewerker of coach van de kinderopvang waar, wanneer en met welke andere kinderen in de groep gestart kan worden met de training in groepsverband.
Observatie en proefsessie
Voorafgaand aan de training vindt er eerst een observatie plaats en daaropvolgend 1 proefsessie om te bekijken of de groep waarin uw kind zich bevindt match en werkbaar is met betrekking tot de gestelde doelen. Aan het einde van de proefsessie wordt er geëvalueerd met de kinderen, ouders, pedagogisch medewerker of leerkracht om vervolgens geen of juist meerdere groep sessies in te plannen.
Bijdrage groep
Binnen de groep sessies hebben de kinderen zelf een grote invloed op de inhoud van de training. Ideeën en suggesties worden gehoord en waar mogelijk uitgevoerd. Afspraken waarop de kinderen met elkaar omgaan worden dan ook gezamenlijk gemaakt, mede met behulp van gesprek kaders, bedoelingen en regels van een gesprek.
De kinderen binnen de groep leren van elkaar en ontwikkelen zich door naar een ander te kijken, te luisteren en elkaar feedback te geven en van elkaar te ontvangen.
Aantal training sessies
Het maatwerk is afhankelijk van aard en intensiteit en daarom plannen we het aantal sessies in vanuit de behoefte en bouwstenen die tijdens de intake of vanuit de screening TOM test-r naar voren zij gekomen.
Elk kind is uniek in zijn eigen bouwstenen en situatie waarin de vaardigheden geoefend en aangeleerd kunnen worden.
De concrete invulling zal daarom afgestemd moeten worden tussen mogelijkheden in zowel privé als school en/of opvangsituatie.
Inhoud training
Iedere training sessie bestaat uit:
Onderdelen die aan bod kunnen komen zijn o.a.
Afsluiting
Deze bestaat uit een korte feestelijke activiteit dat een raakvlak heeft met de training en de behaalde doelen, dit kan de sociale interactie zijn waarin er wordt samen gewerkt of gespeeld. We evalueren wat er geleerd is en hoe de vaardigheden buiten de training kunnen worden voortgezet.
Tarieven
De prijs van de training wordt op maat gemaakt en omvat verschillende elementen. Alle kosten zijn vrij van btw en omvatten reis- en reistijdvergoedingen.
Als coach zorg ik ervoor dat de doelen van je kind tijdens de groepssessies worden nageleefd en dat er een veilige leeromgeving wordt gecreëerd. Ik bied leermomenten binnen alledaagse situaties om ervoor te zorgen dat de aangeleerde vaardigheden ook buiten de oefensessies kunnen worden toegepast.
Gedurende de training houd ik contact met jou als ouder om de doelen, behoeften en eventuele vragen af te stemmen en om feedback te geven over de voortgang. Ik sta klaar om jou, je kind, onderwijsinstelling of kinderopvang verder te helpen bij het versterken van vaardigheden op het gebied van 'Theory of Mind'.
Dit draagt bij aan het verbeteren van gedrag en interactie binnen je gezin, klas of opvang, waardoor elk lid van de groep of het gezin weer met plezier kan deelnemen.
Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie over jou of jullie specifieke situatie.
Heb je een vraag of wil je een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen voor coaching, ouderbegeleiding of ontwerp kinderkamer? Of wil je je aanmelden voor een workshop, training, evenement of kinderfeestje? Dan kun je contact met mij opnemen door het contactformulier in te vullen