Handpopcoach

Handpopcoach

Ik zet de pop in als gelijkwaardig vriendje dat niet oordeelt en tijdens coaching gesprekken en spel ingezet wordt als veilig oefeninstrument. Jouw kind bouwt een vriendschap op met de pop en er ontstaat een vertrouwensband waar vanuit er gewerkt kan worden met een communicatiedriehoek tussen kind-coach en pop. Hierin staat veiligheid-echtheid-empathie, betrokkenheid, respect en zelfbewustzijn centraal.


Kinderen leren spelenderwijs nieuwe vaardigheden aan om hun taal en sociale vaardigheden te kunnen ontwikkelen en te leren omgaan aan met hun emoties. Vanuit de vriendschap tussen de pop en jouw kind kan ik als coach tijdens het spel, vanuit de pop informatie verzamelen over de belevingswereld, emoties, gedachten en gedrag van jouw kind.

Vanuit de verzamelde informatie stel ik een coachplan op waarin we gaan werken aan de coaching vraag en doelen die opgesteld zijn tijdens de intake. Dit kunnen o.a. de onderstaande doelen zijn:

  • zelfvertrouwen vergroten
  • reguleren van emoties
  • taakvaardigheden versterken
  • positief, sociaal gedrag stimuleren
  • omgaan met conflicten
  • samenwerken, samen spelen
  • motoriek verbeteren
  • op passende wijze grenzen en wensen aangeven en kunnen accepteren van een ander
  • ...........

Mijn rol als coach

Ik bespeel de pop vanuit het voorop gesteld coachplan die ik met jou als ouder heb opgesteld vanuit de coaching vraag. Ik bespeel-bestuur de pop maar laat wel ontstaan wat er gebeurd tussen jouw kind en de pop. De relatie tussen jouw kind en de pop is het belangrijkste omdat dit informatie oplevert waar ik als coach naar op zoek ben. De pop laat tijdens de spelsituatie je kind op een andere manier zien dan dat ik als volwassene zonder de pop met je kind communiceer.


De pop weet wat hij wil, is tevreden, positief, vrolijk, zelfverzekerd, komt op een liefdevolle en rustige wijze voor zichzelf op , is open en maakt emoties bespreekbaar en geniet van de dingen die hij doet, vraagt hulp als het moeilijk wordt en probeert van zijn fouten de goede dingen eruit te halen, bemoedigd zichzelf, is moedig  en spreekt zijn ongenoegen uit maar geeft hier een positieve draai aan en reflecteert op het niveau van het kind, is geduldig, doelgericht en houdt de focus op wat er op dat moment belangrijk en wenselijk is en laat zich niet afleiden. Kortom de pop is het rolmodel waar jouw kind zich aan kan spiegelen tijdens het spel en communicatie. De pop slaat-schopt-scheld niet en is niet negatief en haakt zichzelf niet naar beneden, kwetst anderen niet , pakt geen spullen af van de ander zonder het te vragen en ziet zichzelf niet meer dan een ander.


De pop helpt mij als coach vanuit de rol van een vriendje dat jouw kind ondersteund en stimuleert om vaardigheden aan te leren om te kunnen omgaan met zijn/haar uitdagingen in de ontwikkeling.

De pop bedenkt plannetjes waarmee hij je kind kan laten oefenen, samen dingen kan doen, gedrag kan kopiƫren, emoties kan tonen en grenzen kan aangeven en verleggen en zichzelf kan ontdekken.


Contact opnemen

Heb je een vraag of wil je een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen voor coaching, ouderbegeleiding of ontwerp kinderkamer? Of wil je je aanmelden voor een workshop, training, evenement of kinderfeestje? Dan kun je contact met mij opnemen door het contactformulier in te vullen

unsplash