Themadagen

Themadagen

Een themadag is een creatieve dag met allerlei verschillende leermomenten en een oplossing voor ziekteverzuim of vervanging bij een studiedag.

Voor ieder leerjaar heb ik 1 of meerdere themadagen ontwikkeld die u via sparkle*support kunt boeken.

Kleuren en emoties

(groep 1,2)

Elk gevoel heeft een eigen kleur en plekje. We starten de dag met het lezen van het pop-up boekje "Het Kleurenmonster"(schrijfster Anna Lienas). Op speelse wijze en vanuit verschillende vaardigheden (kleuren, prikken, knippen, vouwen, scheuren en plakken) maken de kinderen van een lege petfles hun eigen kleuren monstertje.

Brave Hond, Stoute kat!

(groep 3,4)

Nadat er is voorgelezen uit het prentenboek Brave hond, Stoute Kat! (Bette Westera en Mies van Hout) maken de kinderen van van 1 van de dieren uit het boekje met  gedroogde peulvruchten een mozaïek op een door hen zelf geschilderde ondergrond. .

"Een spin zit geduldig te wachten, mieren hebben het druk. Dat is de aard van het beestje.... en hoe zit dat met jou?...."

Prikkels

(groep 4,5)

Vanuit verschillende werkbladen, presentaties en opdrachten maken de kinderen niet alleen kennis van verschillende prikkels maar gaan ze deze vanuit verschillende opdrachten ook daadwerkelijk ervaren. Als metafoor maken de kinderen van klei een cactus van klei die ze tot slot met verf gaan beschilderen.

Rare kwasten

(groep 5,6)

Vanuit een educatieve introductie over emotionele intelligentie en gezichtsexpressies maken de kinderen vanuit klei en boetseer technieken hun eigen rare kwast. Nadat de klei met een föhn droog is gemaakt wordt de rare kwast beschilderd en voorzien van een hoofdband of sjaaltje van textiel. Tevens wordt de 'rare kwast voorzien van een ophang systeem  om het kunstwerkje aan de muur op te kunnen hangen.

String - art

(groep 6,7,8)

De kinderen maken een keuze uit 1 van de meegebrachte ontwerpen of maken een eigen ontwerp. Vervolgens schilderen ze de houten ondergrond in een neutrale kleur. De kinderen slaan door een gestippeld ontwerp spijkers in een houtenondergrond die ze vervolgens gaan verbinden met verschillende kleuren katoenen draad. Voor zowel de grove als de fijne motoriek een zeer geschikte en creatieve themadag! 

Mozaïek

(groep 7,8)

Na een educatieve introductie over mozaïek in de oudheid en in het heden gaan de kinderen vanuit een bestaand of eigen ontwerp aan de slag met hun eigen unieke mozaïek kunstwerk. Nadat het kunstwerk klaar is voegen de kinderen het kunstwerk, of krijgen voegpakketje mee om het kunstwerk thuis of in overleg met de leerkracht op een ander moment af te kunnen ronden.

Mijn rol als Creatief inval-docent

Voordat de Themadag plaats vindt neem ik contact op met de contactpersoon van de desbetreffende school om praktische zaken af te stemmen en de overdracht door te spreken. 


Tijdens de themdag biedt ik vanuit een positieve/actieve houdng de kinderen structuur, stimuleer ik de creativiteit en samenwerking, leer ik ze vaardigheden aan en maak hen bewust van de executieve functies waaronder tijdsplanning, volgorde van aanpak. 


Aan het einde van de dag evaluaren we de werkzaamheden, samenwerking en het einsresultaat, regelmatig geven lkinderen aan dat ze de "Beste dag ever!' hebben gehad op school, even wat anders dan rekenen, taal, spelling,....

Contact opnemen

Heb je een vraag of wil je een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen voor coaching, ouderbegeleiding of ontwerp kinderkamer? Of wil je je aanmelden voor een workshop, training, kinderatelier, evenement of kinderfeestje? Dan kun je contact met mij opnemen door het contactformulier in te vullen

unsplash