SOVA - Training

SOVA - Training

Deze training is zowel van toepassing op gezinnen, onderwijsgroepen, kinderopvang en andere doelgroepen in groepsverband. Als je leest je kind dan wordt hiermee ook kinderen bedoeld evenals er gesproken wordt over jij als ouder lees dan ook leerkracht, pedagogisch medewerken, groepsbegeleider of een andere vorm van begeleiding.

Is je kind;

  • teruggetrokken
  • angstig
  • minder assertief
  • niet geliefd bij leeftijdsgenoten
  • geneigd met alle winden mee te waaien
  • overheersend en loopt hij/zij over de ideeën van andere kinderen heen en legt het zijn/haar wil op en wordt het driftig als het zijn/haar zin niet krijgt.
  • een wervelwind, altijd in beweging en staat zijn/haar mond nauwelijks stil
  • impulsief
  • snel boos en verzeild het snel in ruzies met andere kinderen tijdens het samen spel.
  • geneigd snel een ander kind de schuld te geven als het misloopt in samen spel of samen werken.
  • geneigd om weg te blijven van school en heeft het vaak kwaaltje zoals; buikpijn, eczeem, slaapproblemen

    Dan kan het zijn dat je kind onder andere; moeilijk aansluiting kan vinden bij andere kinderen, een laag zelfbeeld heeft, mogelijk gepest wordt, vaak alleen speelt, egocentrisch gedrag vertoond of in een sociaal isolement terecht is gekomen.

    Heeft je kind o.a. moeite met;

    • het wachten op zijn/haar beurt
    • een ander uit te laten praten
    • het opkomen van zijn eigen wensen en grenzen
    • het zelfvertrouwen en zelfbeeld

    Heeft je kind een te kort aan sociale vaardigheden, mogelijk afkomstig uit;

    • stemmingsstoornissen/depressiviteit
    • hechting problematiek
    • AD(H)D
    • pervasieve ontwikkeling stoornis ( ASS verwante stoornis of andere verstandelijke handicap)
    • doofheid of andere lichamelijke handicap

    ......of vanuit negatieve omgevingsfactoren.

    • scheiding
    • verhuizing
    • spanningen thuis of in de klas op school
    • geen vaste structuur , weinig tot geen vaste afspraken heeft/kent
    • ........

    Herken jij je kind in de bovenstaande punten?

    Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op om samen  de mogelijkheden door te spreken over de sociale vaardigheidstraining zoals hieronder wordt omschreven.

    Opbouw training

    Vanuit de sociale vaardigheidstraining worden de sociale vaardigheden van je kind vergroot door eigenschappen van je kind te verbeteren zoals;

    • zelfstandigheid
    • assertiviteit
    • accuraatheid van het waarnemen en communiceren
    • tolerantie voor frustratie en interne controle
    • veerkracht


    Er word gewerkt vanuit 4 onderdelen:

    • modeling
    • gedragsoefening
    • bekrachtiging
    • transfer

    Vanuit een vaste structuur, korte uitleg en opdrachten, rollenspel, themakleurplaten en hulpspeelgoed leren de kinderen binnen groepsverband vaardigheden zoals bijvoorbeeld, om de beurt praten, onderhandelen in spel, omgaan met afwijzing.

    Modeling

    Kinderen van 6 tot 10 jaar leven nog vaak vanuit een fantasiewereld waardoor de handpoppen 'Robin en Tessa' in het rollenspel aansluiten bij de belevingswereld van je kind en de andere kinderen in de groep.

    Vanuit de 2 handpoppen, geluid en beeld laat ik als trainer de kinderen voorbeelden zien van ongewenst en gewenst gedrag waar vanuit je kind wordt gestimuleerd om het gewenste gedrag zelf uit te voeren binnen groepsverband. Ook het praten over een bepaalde vaardigheid wordt makkelijker door de aanwezigheid van de 2 personages/handpoppen omdat zowel de je kind, de andere kinderen en ik als trainer over hen kan praten als derden.

    Gedragsoefening en bekrachtiging

    Er wordt tijdens de gedragsoefening bekrachtigd in vaardige gedrag om je kind zijn zelfvertrouwen te kunnen vergroten.

    Welke bekrachtiging het meest aansluit bij je kind is afhankelijk van de behoefte die je kind en andere kinderen hebben, dit is dus binnen het groepsverband per deelnemer verschillend. Er wordt in de bekrachtiging gewerkt met verschillende beloningen zoals; materieel, sociaal, activiteiten, visuele en eetbare. Bekrachtiging wordt direct opvolgend van het vaardige gedrag ingezet omdat dit het meest effectief is.

    Transfer

    Om te zorgen dat je kind het aangeleerde vaardige gedrag ook toepast buiten de training in het dagelijks leven worden er verschillende huiswerkopdrachten meegeven in de vorm van doe -opdrachten.(transfer) De reacties op het gewenste vaardige gedrag uit de directe omgeving van je kind zij van groot belang om de gedragsverandering in stand te kunnen houden. U bent als ouder, leerkracht of andere betrokken volwassen rol medeverantwoordelijk voor het uitvoeren van de doe-opdrachten.

    Praktische informatie

    Om de kinderen tijdens de training voldoende onverdeelde aandacht te kunnen geven betrek ik jou als ouder, leerkracht, begeleider of andere begeleidende rol zowel in de voorbereiding, de training zelf en de evaluaties na afloop van elke training. Dit geeft jou als ouder, begeleider niet alleen inzicht in het ongewenste en het gewenste gedrag maar helpt jou ook om je kind of de kinderen te kunnen begeleiden tijdens de huiswerkopdrachten.(deze kunnen ook in de klas of in de desbetreffende groep uitgevoerd worden)


    In de onderstaande informatie geef ik jou een zo compleet mogelijk beeld over de inhoud en werkwijze van de training.

    Groepsgrootte

    (lees ook bijzondere groep samenstelling)                  

        Particulier/gezinnen

        Maximaal vier kinderen met mij als trainer en aanwezigheid van een ouder of verzorger.

        Kinderopvang of doelgroepen vanuit de zorg of hulpverlening

          Bij vier tot maximaal negen kinderen is ondersteuning nodig van een derde persoon, denkende aan een ouder, 

          pedagogisch medewerker, groepsbegeleider.. zodat er voldoende individuele aandacht kan worden gegeven en de drempel voor terug

          getrokken kinderen om actief mee te kunnen doen niet te hoog is.

          Onderwijsgroepen

          Met klassen van twintig tot dertig kinderen kan deze training ook worden gegeven met als voorwaarde dat voorafgaand aan de training eerst met mij als trainer en leerkracht/ leerkrachtondersteuner, wordt doorgesproken en geoefend met de verschillende onderdelen die van toepassing zijn op behoeften en gedrag verbeteringen binnen de betreffende groep. (lees ook bijzonder groep samenstelling)

          Ontwikkelingsniveau

          • 3 tot 5 jaar (zie handpopcoach)
          • 5 tot 6 jaar, met name geschikt voor de onderbouw binnen onderwijs
          • vanwege speelse opbouw is schrijven en lezen geen voorwaarde
          • bovengrens maximaal 10 tot 11 jaar
          • leeftijden binnen de groep mogen niet meer dan 3 jaar uit elkaar liggen

          Bijzondere groep samenstelling

          Binnen een groep op gezin kunnen er verschillende gedragingen elkaar versterken of juist afbreken, binnen de sociale vaardigheidstraining vind ik het belangrijk hier juist op positieve wijze gebruik van te maken, denkende aan;


          Sociaal teruggetrokken en sociaal agressieve gedrag

          Deze kinderen vertonen in dezelfde groep vanuit hun sterk verschillende gedragspatronen vaak dezelfde sociale vaardigheidstekorten zoals;

          • het niet op een evenwichtige manier voor zichzelf op kunnen komen (hetzij agressief anderzijds laten ze over zich heen lopen)
          • het niet kunnen onderhandelen met andere kinderen (ze kunnen dit van elkaar leren door; initiatief te durven nemen en anderzijds af te kijken hoe ze rustiger kunnen reageren en kunnen toegeven aan een ander kind)
          • als trainer draag ik er zorg voor dat agressieve kinderen binnen de groep de sociaal teruggetrokken niet overheersen door de training samen als leermoment te zien en te nemen.


          Hyperactief gedrag

          Vol energie kunnen kinderen met hyperactief gedrag veel onrust en drukte veroorzaken binnen een groep en ontvangen ze vaak veel correcties van andere volwassenen en soms ook van andere kinderen. Dit kan voor sociaal teruggetrokken kinderen een risico vormen om hun eigen sociale vaardigheden te kunnen verbeteren. Daarom is het wenselijk het aantal kinderen met hyperactief gedrag binnen de groep af te stemmen alvorens we gaan starten met de training) De verhouding die ik hanteer m.b.t. hyperactief gedrag van kinderen is maximaal 1 staat tot 4. Binnen de training wordt uiteraard voldoende structuur en aandacht geboden aan kinderen met hyperactief gedrag en kunnen ook zij helpend zijn voor kinderen die juist meer terug getrokken gedrag vertonen.

          Tijd

          Voorlichtingsgesprek 

          Voordat de we starten met de 10 bijeenkomsten heb ik met u als ouders, begeleider, leerkracht,.... een gesprek m.b.t. de inhoud van de training

          (20 minuten)

          Ouderavond

          (90 minuten)

          Om meerdere ouders in 1 keer te kunnen informeren kan ik, indien wenselijk,  voor jou als  onderwijsinstelling, school, kinderopvang en  hulpverlening een ouderavond inplannen.

          Voorbereiding

          (45 minuten)

          Voorafgaan aan elke training bespreek ik met jou als ouder begeleider, leerkracht,.... de inhoud en aandachtspunten van de training.

          Training

          (50 minuten p/bijeenkomst)

          Opgebouwd uit 10 bijeenkomsten en een vaste structuur:

          • Praatje maken, limonade en koekje ( tijdens inloop valt buiten de trainingstijd)
          • Openingspelletje, kort (2 minuten)
          • Voorgaand huiswerk bespreken  (2 minuten)
          • Thema aankondigen, kort (halve minuut)
          • Rollenspel niet-vaardig gedrag door handpoppen Robin en Tessa (3 minuten)
          • Yell en reacties van de kinderen (3 minuten)
          • Stripverhaal doe-het zelf-elf zoeken (3 minuten) en bespreken (3 minuten)
          • Rollenspel vaardig gedrag door handpoppen Robin en Tessa (3 minuten)
          • Yell en reacties van de kinderen (3 minuten)
          • Gedragsoefening (10 minuten)
          • Hulpspeelgoed maken (10 minuten)
          • Helpersbrieven uitdelen ( 2 minuten)
          • Beloningskaarten invullen (4 minuten)

          Evaluatie

          Na elke sessie

          (15 minuten)

          Is er een korte evaluatie tussen mij als trainer en u als begeleider. In een korte evaluatie bespreken en vullen we een observatieformulier in waarbij we per kind de behandelde vaardigheden tijdens de training doornemen. Deze evaluatie is essentieel voor de voortgang van het leerproces, bijvoorbeeld het kunnen aankijken van de ander, om de beurt kunnen praten, een vraag stellen in de groep, en meer.                                                       


          Voorbereiding op het eindgesprek

          (voor mij als trainer),

          Omvat het opstellen van een eindrapport op basis van tussentijdse evaluaties en bevindingen met betrekking tot de hulpvraag en behaalde doelen.


          Tijdens het eindgesprek

          (20 minuten)

          Samen met jou als begeleider bespreek ik het eindrapport stemmen we af of verdere ondersteuning nodig is om het welzijn  en/of vaardigheden van je kind te verbeteren. Indien de problematiek specifieke hulpverlening betreft help ik je  graag verder met de betreffende verwijzing daarvan. 

          Ruimte

          In de woning/ groepsruimte moet er tussen 2 stoelen een armlengte ruimte zijn om een kring te kunnen vormen waarin het aantal gezinsleden/groepsleden plaats kan nemen tijdens de training.


          In of buiten deze kring is het wenselijk dat er plaats is voor knutselmaterialen, denkende aan een eetkamertafel/groepstafel dat ter bescherming bedekt is met kranten/tafelzeil.

          Materialen

          Vanuit verschillende materialen maken de kinderen tijdens de training hulpspeelgoed, denkende aan scharen, lijm, gekleurd plakband.  kosteloos materiaal (wc rolletjes, blikjes,..) Het kosteloos materiaal nemen de kinderen zelf mee van huis,


          Let op : grotere groepen vanuit het onderwijs, kinderopvang en andere doelgroepen zijn excl. kopieerkosten en dienen binnen de organisatie in opdracht van mij als trainer afgedrukt te worden als voorbereiding op de training).

          Observatie

          Tijdens de training maak ik als observatie middel gebruik van video opnamen die door mij als trainer uitsluitend gebruikt wordt als informatiebron om het gedrag te kunnen analyseren, zo kan ik op de opname zien;

          • hoe je kind erbij zit als ik even niet oplet
          • hoeveel initiatief je kind neemt
          • hoe je kind een rollenspel volgt
          • hoe processen van ordeverstoring in gedrag worden gezet

          Tarief

          De kosten voor deze training zijn inclusief de voorbereidingstijd , trainingen, materialen, evaluaties, tussentijdse gesprekken en verslaglegging.

          Mijn rol als trainer

          Als trainer demonstreer ik zowel gewenst als ongewenst gedrag. Mijn expertise, behulpzaamheid en vriendelijkheid komen naar voren en geef gedetailleerde voorbeelden van gewenst gedrag, geleidelijk in moeilijkheidsniveaus opbouwend. Vanuit onderwijs, kinderopvang en het werken met doelgroepen heb Ik ruime ervaring met het werken met kinderen in groepsverband, corrigeren en stimuleren van gedrag, het aanleren van vaardigheden en het herkennen en erkennen van emoties om deze bespreekbaar en zichtbaar te kunnen maken.

          Door middel van gedragsoefeningen moedig ik jouw kind en andere kinderen aan om het gedrag dat is voorgedaan zelf te proberen. Denk hierbij aan zaken als oogcontact maken, stevig staan, duidelijk praten, een goede vraag stellen en leren omgaan met afwijzing. Daarnaast is er ruimte voor de kinderen om hun eigen versies van gedrag in te brengen, omdat zij het best weten welke situaties zij in het leven tegenkomen.

          Contact opnemen

          Heb je een vraag of wil je een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen voor coaching, ouderbegeleiding of ontwerp kinderkamer? Of wil je je aanmelden voor een workshop, training, evenement of kinderfeestje? Dan kun je contact met mij opnemen door het contactformulier in te vullen

          unsplash