Creatieve therapie

Creatieve Therapie

Wat is creatieve therapie?

Met creatieve therapie wordt jouw kind gestimuleerd om zich vanuit beeldende materialen zoals klei, hout, draad, potlood, krijt of verf zijn/haar gevoelens en gedachten te uiten. Tijdens de coaching sessies worden situaties, overtuigingen en emoties zichtbaar en daardoor bespreekbaar. Vanuit de opgedane ervaringen worden er vaardigheden aangereikt die jouw kind in het dagelijks leven kan toepassen. Vooral kinderen die moeite hebben met het verwoorden van hun gevoelens kunnen hier baat bij hebben. Door samen actief bezig te zijn en op een speelse manier te werken, kan ik jouw kind begeleiden bij het omgaan met zijn of haar uitdagingen m.b.t. emoties, situaties, handelingen, gedachten en sociale contacten.

Wanneer kan creatieve therapie helpend zijn? 

Als jouw kind moeite heeft met:

  • verbinding maken met zijn of haar eigen innerlijke wereld.
  • het praten over problemen of hier weerstand tegen te tonen, mogelijk als gevolg van een trauma, loyaliteitsconflict of onderdrukte gevoelens.
  • het uiten van zijn of haar emoties zoals het verwerken van trauma's,  verlies van een dierbare, omgaan met woede
  • het verwerken van conflicten
  • het kunnen omgaan met frustratie,
  • doorzettingsvermogen
  • structuur aan te brengen in het denken, handelen en dagelijkse routine
  • zelfbeeld, zelfvertrouwen, zelfreflectie


Als jouw kind symptomen vertoond op het gebied van ontwikkelingsproblemen op het gebied van: 

  • eet- of slaapproblemen
  • zindelijkheid
  • fysieke klachten: hyperventilatie, hoofdpijn of overgevoeligheid 
  • gedrag dat zich bijvoorbeeld uit in: nagel bijten, duimzuigen, nagelbijten, fysieke uitspattingen zoals slaan, schoppen,....
  • sociale vaardigheden (niet kunnen samenwerken, luisteren naar anderen, geen rekening kan houden met anderen, het niet of op een niet passende wijze uiten van een eigen mening. 
  • identiteitsontwikkeling

Observatiefase

Tijdens het intake gesprek wordt bepaald of Creatieve Therapie bij de coaching vraag van jouw kind past en wordt er besproken tegen welke problemen jij en je kind aanlopen. Tijdens het coaching traject wordt er gestart met 3-5 observatie-sessies, hierin staat het wennen met mij als coach en het kennismaken met het materiaal centraal.


Hierin is het belangrijk dat je kind zich gezien voelt en dat het mag zijn zoals hij/zij is. Met behulp van verschillende beeldende activiteiten observeer ik vanuit observatiedoelen en opdrachten:

  • welk materiaal je kind kiest, wat heeft zijn/haar voorkeur
  • hoe je kind omgaat met het materiaal en zijn/haar materiaalbeleving
  • vormgeving, innemen van de ruimte
  • manier van werken t.a.v. expressie, vindingrijkheid, technische hanteerbaarheid en tot structuur en vorm komen
  • welke onderwerpen spreken je kind aan en welke wijst hij/zij af.
  • hoe verloopt het contact tussen je kind en mij als coach/relatievorming.
  • het ontwikkelingsgebied (lichamelijk, cognitief, emotionele en sociale ontwikkeling.


Als na de observatiefase blijkt dat creatieve therapie goed past bij de problematiek van jouw kind dan stel ik samen met jou een coaching plan op waarin de doelen en afspraken worden vastgelegd.

Coaching fase

Vanuit de observatiefase stel ik samen met jou en je kind de coaching doelen vast volgens een SMART-cyclus. Dit is een methode om doelen heel specifiek en concreet te formuleren.  Ik kijk naar wat je kind probeert te vertellen met zijn/haar beeldend werk en in hoeverre deze van belang is t.o.v. de coaching vraag en het doel waaraan gewerkt wordt. Tijdens het coaching traject werken we aan bewustwording en het zichtbaar maken van het denken, voelen en handelen.


Binnen vijf coaching sessies vindt de verdieping en de verwerking plaats. Omdat een goede band tussen ouder en kind van belang is tijdens het coaching proces wordt er regelmatig een gesprek met jouw/jullie als verzorger(s) ingepland. 

Zodra jouw kind zich niet meer intensief kan uiten, kan het zijn dat het coaching traject ten einde loopt. De problematiek is verminderd of weg, en je kind geeft aan klaar te zijn voor de afrondingsfase.


Afrondingsfase

Hierin wordt teruggeblikt op de gestelde doelen, samengevat en vooruitgekeken en wordt er aandacht besteed aan het afscheid, gericht op de behoefte van je kind.
Na afronding vindt er een eindgesprek plaats met jouw/jullie als ouder(s) en is er de mogelijkheid tot overdracht naar de basisschool of andere hulpverleners.

Mijn rol als coach

Als coach help ik kinderen met uiteenlopende psychische, sociale, emotionele of cognitieve problemen.

Dit doe ik door allerlei verschillende creatieve werkvormen zoals;  dans, muziek, tekenen of iets anders kunstzinnigs. Het doel daarbij is om de ontwikkeling van je kind te stimuleren.  Als je kind moeilijk om kan gaan met emoties, moeite heeft om het verlies van een dierbare te verwerken, veel last heeft van spanning of een negatief zelfbeeld, kan creatieve therapie een uitkomst zijn.


Creatieve therapie richt zich op succeservaringen. Daardoor wordt je kind zekerder van zichzelf. Het coaching traject kan bestaan uit korte creatieve opdrachten of je kind werkt samen met jou als ouder aan een groter project. Sommige kinderen zijn na vijf coaching sessies al klaar,  andere kinderen hebben nog meerdere sessie nodig om inzicht te verkrijgen, te ervaren en vaardigheden aan te leren en toe te kunnen passen in hun dagelijks leven.

Contact opnemen

Heb je een vraag of wil je een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen voor coaching, ouderbegeleiding of ontwerp kinderkamer? Of wil je je aanmelden voor een workshop, training, evenement of kinderfeestje? Dan kun je contact met mij opnemen door het contactformulier in te vullen

unsplash